طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین (به انگلیسی: Graphic design) فرایند ارتباطات بصری، و حل مسئله از طریق استفاده از تایپ، فضا، تصویر و رنگ است. رشته طراحی گرافیک زیرمجموعه ارتباطات بصری و طراحی ارتباطات در نظر گرفته شدهاست، اما گاهی اوقات اصطلاح «طراحی گرافیک» میتواند به خاطر اشتراکات فنی پیچیده، به جای طراحی ارتباطات و ارتباط بصری استفاده شود. طراحان گرافیک از روشهای مختلف در ایجاد و ترکیب کلمات، نمادها و تصاویر به منظور خلق یک نمایش تصویری از ایدهها و پیام استفاده میکنند. طراح گرافیک ممکن است ترکیبی از تایپوگرافی، هنرهای بصری و تکنیکهای صفحهآرایی و همچنین طراحی بسته بندی را برای تولید یک نتیجه نهایی استفاده کند. طراحی گرافیک، اغلب به هر دو فرایند (طراحی) که توسط آن ارتباط ایجاد شدهاست و محصولات (طرح) که تولید میشوند اشاره میکند.
کاربردهای رایج طراحی گرافیک شامل هویت (لوگو و نام تجاری)، انتشارات (مجلات، روزنامهها و کتابها)، تبلیغات چاپ، پوسترها، بیلبوردها، گرافیک وبسایت و عناصر، علائم و بستهبندی محصولات است. به عنوان مثال، بستهبندی محصول ممکن است شامل یک لوگو یا دیگر آثار هنری، متنهای سازمانیافته و عناصر طراحی خالص از جمله عکسها، اشکال و رنگ باشد که ساختار متحد قطعه را شکل میدهند. ترکیببندی یکی از مهمترین ویژگیهای طراحی گرافیک است، به ویژه هنگامی که موضوع استفاده از مواد موجود از قبل یا عناصر متنوع مطرح است.
اهداف بستهبندی
محافظت فیزیکی – اشیاء قرار داده شده درون بسته نیاز به محافظت در برابر سایر عوامل مانند ضربه، لرزش، فشار، حرارت و غیره… دارند.
لایه و مانع محافظتی – محافظت در برابر عدم ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و خاک، اشعه ماوراءبنفش و…، در بستهبندی مد نظر قرار میگیرند. عدم نفوذپذیری بسته یک فاکتور اساسی و مهم در طراحی بستهبندی است. در بعضی از بستهها از ماده جذبکننده اکسیژن برای کمک به طول عمر بسته و به ویژه محصول داخل آن استفاده میشود. فشار هوای تعدیل شده یا کنترل شده نیز در بعضی از بستههای غذا گنجانده شدهاست.
حفظ کیفیت محتویات داخل بسته و طولانی کردن عمر آن یکی از مهمترین وظایف بستهبندی است.
اطلاعرسانی – اطلاعاتی مانند نحوه انبارش و استفاده از محصول، ترابری، چگونگی حذف یا نابود کردن بستهها یا محصولات؛ بر روی بستهها چاپ شده یا توسط برچسب آنها چسبیده میشوند. تمامی محصولات غذایی، دارویی، پزشکی و شیمیایی بستهبندی باید با استانداردهای معتبر بینالمللی مطابقت داشته و در برخی موارد با قوانین بینالمللی یا منطقهای یا انجمنی مانند FDA , IMDG code , و… مطابقت داشته باشند.
بازاریابی – بستهبندیها و برچسبها میتوانند توسط بازاریابان برای ترغیب مشتریان بالقوه برای خرید محصول استفاده شود. طراحی بسته یک نمود بیرونی ثابت و مهم برای دوجین از سالها بودهاست. ارتباطات بازاریابی و طراحیهای گرافیکی برای نما دادن به بسته و در اکثر موارد به عنوان نقطه اصلی فروش بکار برده شدهاند.
ایمنی – بستهبندی نقشی مهم و اساسی در کاهش ریسک امنیتی برای سلامت محموله دارد. بستهها با پوشش مقاومتی مناسب بهتر میتوانند در کاهش آسیب و همچنین جلوگیری از دستبرد به محصول مطلوب واقع شوند.
بستهها میتوانند برای کاهش خطر دستبرد و دسترسی غیرمجاز به کالا، سازماندهی و مهندسی شوند: ساختمان بعضی از بستهها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز عایق مقاومتی دارند و بعضی نیز دارای مهر و لاک برای جلوگیری از باز شدن و دستبرد میباشند. بستهها همچنین میتوانند شامل ابزارهایی مانند بستههای زنگدار یا برچسبهای RFID باشند.
سهولت – بستهها باید ویژگیهایی را به همراه داشته باشند که باعث سهولت در توزیع، جابه جایی، نمایش، باز و بسته نمودن دوباره، فروش، استفاده و استفادهٔ مجدد از آن گردند.
بستهبندی به سیستم هماهنگی اطلاق میشود که هدف از آن آمادهسازی کالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبارش، فروش و مصرف باشد. بستهبندی یک عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری است که در بنیادیترین شکل خود، کارکردهای محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاعرسانی و فروش را شامل میشود. بستهبندی نوعی عملکرد خدماتی است که به خودیخود نمیتواند وجود داشته باشد زیرا به یک کالا نیازمند است. اگر کالایی وجود نداشته باشد بستهبندی نیز وجود نخواهد داشت.
امروزه بستهبندیها تابع صرفه اقتصادی و سهولت در حمل و نقل میباشند. قیمت، زمان و مکان مناسب تعیینکننده اقتصاد بازار آزاد هستند. بستهبندیهای امروزی باید با توجه به استانداردهای بینالمللی طراحی و تولید شوند. زیرا باید حداقل سهم قیمت تمام شده در هر واحد تولید (محصول) به بستهبندی تعلق بگیرد، علاوه بر این بستهبندی از نظر خریدار رایگان و جزء منافع او به حساب میآید. در واقع بستهبندی باید دارای ظاهری زیبا بوده، محتویات درونش را حفاظت کند و قابلیت چیدمان در حالت عمده و قرارگیری بر روی پالتهای استاندارد را داشته باشد و در نهایت روی قفسههای فروشگاه ایستایی لازم را داشته باشد.
تمامی موارد یاد شده بسیار مهم است اما در نهایت به یک بعد قضیه پرداخته و از احساسات سخنی به میان نیامده است. هر چقدر بیشتر این تصمیمگیریها وابسته به بازرگانان باشد احتمال موفقیت برای کسب مجوز ابداع و نوآوری کمتر خواهد شد” دنیای امروز از تمام رسانههای موجود مثل تلویزیون و مجلات برای جلب نظر ما و رسیدن به خواستههای ما بهره میگیرد در حالی که خواستههای ما به خود این رسانهها تبدیل شده و از محصول واقعی دور شدهاست. یعنی وقتی چیزی را مصرف میکنید در واقع مشغول صرف تصویر یا تصور آن هستید نه خود محصول، با این همه بستهبندی میتواند نقش بسیار مهمی در ایجاد یک میل یا خواسته جدید در مشتری بازی کند. امروزه همه مردم با رسانههای گروهی آشنایی دارند و همه هم میدانند که با توجه به تبلیغات آنهاست که اقدام به خرید میکنند.
شرکت صنایع چاپ و بسته بندی مجموعه کامل پک مجموعه ای کاملن مدرن و متمایز در زمینه تولید هارد باکس ، طراحی و خروجی انواع جعبه سخت با تمرکز به نیروی کار متخصص و کارآمد